Spółdzielnia jest administratorem danych
osobowych przekazanych przez osoby mieszkające w jej zasobach. Przetwarzanie
danych osobowych przez spółdzielnie mieszkaniowe regulują następujące akty
prawne:
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych,
- ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, i w zakresie nieuregulowanym w jej przepisach – ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze.
Dane Osobowe
Art. 6 Ustawy o ochronie danych osobowych
1. W rozumieniu ustawy za dane
osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do
zidentyfikowania osoby fizycznej.
2. Osobą możliwą do
zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub
pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo
jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne,
fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne.
Tym samym zgodnie z obecnie
obowiązującymi przepisami prawa za dane osobowe
uważa się wszelkie informacje dotyczące danej osoby, które umożliwiają jej
identyfikację w sposób bezpośredni lub pośredni /o czym poniżej/.
Podawanie do
Publicznej Wiadomości
Art. 7 pkt. 2) Ustawy o ochronie danych
osobowych stanowi, iż:
Ilekroć w ustawie jest mowa o
przetwarzaniu danych - rozumie się przez to jakiekolwiek operacje wykonywane na
danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie,
opracowywanie, zmienianie, udostępnianie
i usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych,
Za podawanie do publicznej wiadomości danych
personalnych oraz kwot zadłużenia mieszkańców zasobów Spółdzielni należy uznać
takie działanie, które stwarza możliwość zapoznania się informacjami przez
szeroki krąg odbiorców, w tym również osób z poza grona członków Spółdzielni.
Nie pozostawia wątpliwości, iż poprzez wywieszenie w budynku, na klatce
schodowej listy dłużników daje możliwość uzyskania wglądu w jej treść przez
każdego, kto chociażby przypadkowo znalazł się we wskazanym miejscu.
Bezpośrednie
i Pośrednie Zidentyfikowanie Osoby
Bezpośrednia identyfikacja osoby
zachodzi wówczas gdy podana do publicznej wiadomości lista zawiera imiona i
nazwiska zadłużonych mieszkańców. Do działań dających możliwość pośredniej
identyfikacji dochodzi wówczas gdy na liście brak jest danych personalnych,
jednakże wskazuje ona lokal, piętro a nawet klatkę schodową określonego
budynku. Istotnym jest również, iż naruszeniem prawa jest już stworzenie
warunków dających możliwość dokonania pośredniej identyfikacji, niezależnie od
faktu czy w rzeczywistości ktokolwiek jej dokona czy też nie.
Sprzeczność
z Przepisami Prawa
Art. 51 ust. 1 Ustawy o ochronie danych
osobowych stanowi, iż:
Kto administrując zbiorem danych
lub będąc obowiązany do ochrony danych osobowych udostępnia je lub umożliwia
dostęp do nich osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia
wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Zgodnie z powyższym podanie do
publicznej wiadomości listy dłużników lub chociażby wskazanie w jej treści
wyłącznie klatek lub pięter dające możliwość pośredniej identyfikacji
konkretnych osób, naraża Zarząd Spółdzielni na odpowiedzialność karną.
Ponadto podanie do publicznej wiadomości
listy dłużników Spółdzielni spowoduje naruszenie prawa wskazanej osoby do
dobrego imienia, które jest zagwarantowane zarówno Konstytucją jak i przepisami
Kodeksu Cywilnego – art. 23. W związku z powyższym omawiane działanie
Spółdzielni może spowodować wystąpienie przez osoby umieszczone na liście,
poprzez podanie imienia i nazwiska lub możliwe do identyfikacji na podstawie
innych danych ujawnionych w jej treści, z zasadnymi powództwami o zaprzestanie
naruszeń, zadośćuczynienie lub zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany
cel społeczny. Ponadto w sytuacji gdy udostępnienie danych spowodowało szkodę
materialną mieszkaniec zasobów Spółdzielni ma prawo wystąpić z roszczeniem
odszkodowawczym.
Zgodnie z powyższym brak jest możliwości
prawnej podania do publicznej wiadomości po przez wywieszenie na klatce
schodowej, korytarzu, gablocie etc. listy dłużników zawierającej imiona i
nazwiska, ale również wskazującej wyłącznie na numery mieszkań, piętra czy też
klatki budynków. Zaznaczyć również należy, iż nawet wprowadzenie do
statutu spółdzielni postanowienia umożliwiającego podawanie do publicznej
wiadomości ww. informacji czy też podjęcie uchwały w tej sprawie, nie
legalizuje takiego działania. Bowiem treść statutu, czy też uchwały
spółdzielni, nie mogą być sprzeczne z prawem.
Możliwość
ujawnienia informacji o zadłużeniu zgodna z obowiązującym prawem
Jak
zostało już powyżej wskazane niezgodnym z literą prawa jest podawanie do
publicznej wiadomości jakichkolwiek informacji o zadłużeniu. Jednakże istnieją
dwa przypadki, kiedy udostępnienie omawianych danych jest możliwe:
1. Zgoda osoby zadłużonej
Podanie do publicznej wiadomości danych
dotyczących zadłużenia tj. ich udostępnienie będące przetwarzaniem dokonywanym
przez administratora danych – Spółdzielnie, możliwe jest w przypadku wyrażenia na
powyższe działanie zgody przez osobę, której dane dotyczą.
Zgodnie z art. 7 pkt. 5 Ustawy o
ochronie danych osobowych, poprzez zgodę osoby, której dane dotyczą rozumie
się: oświadczenie woli, którego treścią
jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych tego, kto składa oświadczenie;
zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej
treści; zgoda może być odwołana w każdym czasie.
Natomiast na podstawie art. 23 ust. 1 pkt.
1 ww. ustawy przetwarzanie danych jest
dopuszczalne tylko wtedy, gdy osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę
(…).
Wobec powyższego Spółdzielnia może podać
do publicznej wiadomości listę wyłącznie w sytuacji wyrażenia przez dłużników
zgody na podanie ich danych personalnych wraz ze stanem zadłużenia. Zgoda na
wskazane działanie musi być wyrażona w formie pisemnej i dotyczyć wyłącznie
tego obszaru przetwarzania danych. Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, iż
składane przez osoby podające swoje dane Spółdzielni, oświadczenia co do ich
przetwarzania na potrzeby czynszowe i inne związane z działalnością Spółdzielni
nie jest tożsame z wyrażeniem zgody na udostępnianie stanu zadłużenia.
Oczywistym jest również, iż oceniając
realnie szanse uzyskania zgody od osób zadłużonych należy stwierdzić, iż w
rzeczywistości możliwość podania do publicznej wiadomości listy jest
wykluczona.
2.
Dane dotyczące zadłużenia w Rejestrze Członków
Zgodnie z art. 30 Prawa Spółdzielczego
Zarząd spółdzielni prowadzi rejestr
członków zawierający ich imiona i nazwiska oraz miejsce zamieszkania (w
odniesieniu do członków będących osobami prawnymi - ich nazwę i siedzibę),
wysokość zadeklarowanych i wniesionych udziałów, wysokość wniesionych wkładów,
ich rodzaj, jeżeli są to wkłady niepieniężne, zmiany tych danych, datę
przyjęcia w poczet członków, datę wypowiedzenia członkostwa i jego ustania, a
także inne dane przewidziane w statucie.
Zgodnie
z powyższym należy przyjąć, iż w zakresie powyższej regulacji stanowiącej o
możliwości wprowadzenia do Rejestru Członków innych danych przewidzianych w
Statucie, takimi informacjami może być wysokość zadłużenia. Jednakże w takim
przypadku koniecznym jest wprowadzenie do treści Statutu odpowiednich zapisów
regulujących formę i tryb udostępniania przedmiotowych danych. Równocześnie
krąg potencjalnych odbiorców tj. osób uprawnionych do przeglądania i
zaznajamiania się z treścią Rejestru Członków i zawartymi w nim informacjami
jest ograniczony wyłącznie do członków spółdzielni, ich małżonków i
wierzycieli członków lub spółdzielni (art. 30 Prawa Spółdzielczego). Tym
samym udostępnianie przedmiotowych informacji nie jest ich podawaniem do
publicznej wiadomości, a krąg podmiotów uprawnionych do ich uzyskania ściśle
reguluje wskazany art. 30 Prawa Spółdzielczego. W takim też zakresie tj. z
odpowiednimi regulacjami w Statucie oraz przy udostępnianiu informacji
wyłącznie osobom powyżej wskazanym ujawnianie danych o zadłużeniu nie stanowi
naruszenia Ustawy o ochronie danych osobowych, która w art. 23 ust. 1 pkt 2
stanowi, iż przetwarzanie danych jest
dopuszczalne tylko wtedy, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia
lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa.
Radca Prawny Barbara Wrońska
Jako Kancelaria Kasprzak & Kowalak (http://www.kacprzak.pl/) dbamy o sprawiedliwość społeczną. Wygraliśmy dla naszych Klientów już wiele spraw.
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń