Przy omawianiu powyższego zagadnienia pytaniem
podstawowym jakie należy postawić jest czy wysokość, a także składniki
wynagrodzenia członków Zarządu spółdzielni mieszkaniowej korzystają z pełnej
ochrony co do ujawniania jakichkolwiek informacji ich dotyczących, czy też
istnieje możliwość podania do wiadomości wysokości tegoż wynagrodzenia, a jeśli
tak to kto może otrzymać takie informacje i w jakim trybie.
Art. 81
ust. 1 Ustawy o
Spółdzielniach mieszkaniowych stanowi:
Członek spółdzielni mieszkaniowej
ma prawo otrzymania odpisu statutu i regulaminów oraz kopii uchwał organów
spółdzielni i protokołów obrad organów spółdzielni, protokołów lustracji,
rocznych sprawozdań finansowych oraz faktur i umów zawieranych przez
spółdzielnię z osobami trzecimi.
Zgodnie
z powyższym członkowie spółdzielni mają prawo otrzymać m.in. odpisy uchwał
organów spółdzielni oraz faktury i umowy zawierane przez spółdzielnię z osobami
trzecimi. Wskazany przepis dotyczy także
do uchwał dotyczących wysokości wynagrodzeń oraz umów o pracę zawieranych z
członkami Zarządu. Tym samym odpowiadając na pytanie zadane powyżej należy stwierdzić,
iż nie pozostawia żadnych wątpliwości, że wyłącznie członkowie spółdzielni mają
pełne prawo do otrzymania informacji dotyczących wysokości oraz składników
wynagradzania członków zarządu.
Ponadto
jak stwierdził Sąd Najwyższy w Uchwale z dnia 13 sierpnia 2013r. sygn. akt III
CZP 21/13, z uwagi na ważną rolę i funkcję sprawowaną przez członków Zarządu, prawa
tego nie niweczy fakt, iż członek ten jest równocześnie członkiem spółdzielni.
Wobec powyższego w każdym przypadku
i niezależnie od okoliczności czy członek Zarządu pozostaje równocześnie w
stosunku członkostwa ze spółdzielnią, członkowie spółdzielni mają prawo do
uzyskania informacji co do przedmiotowego wynagrodzenia i jego składników.
W stosunku do formy udzielania takiej
informacji należy stwierdzić, iż zawsze powinna być ona udzielana na indywidulany pisemny wniosek danego
członka spółdzielni. Zasada ta w pełni będzie mieć zastosowanie do umów
zawieranych z członkami Zarządu. Należy bowiem pamiętać o treści art. 18 § 3
Prawa Spółdzielczego, który stanowi, iż spółdzielnia może odmówić udostępnienia
takiej umowy jeżeli naruszałoby to prawa osób trzecich lub jeżeli istnieje
uzasadniona obawa, że członek wykorzysta pozyskane informacje w celach
sprzecznych z interesem spółdzielni i przez to wyrządzi spółdzielni znaczną szkodę.
Tym samym nie pozostawia żadnych wątpliwości, iż udostępnianie treści umowy
zawartej z członkiem Zarządu, również w zakresie wysokości wynagrodzenia i jego
składników, powinno się dokonywać zawsze na indywidulany wniosek członka
spółdzielni.
Jak natomiast sytuacja wygląda w
przypadku uchwał podjętych w przedmiocie wynagrodzenia i określających jego
wysokość oraz składniki. Zgodnie z art. 81 ust. 3 Ustawy o
Spółdzielniach mieszkaniowych uchwały
organów spółdzielni powinny być udostępnione na stronie internetowej
spółdzielni. Przy zastosowaniu wprost wskazanego art. 81 ust. 3
Ustawy, należy pamiętać, iż najczęściej wysokość wynagrodzenia stanowi część
umowy zawartej z członkiem Zarządu, a tym samym o art. 18 § 3 Prawa
Spółdzielczego dającym, w przypadkach w nim wskazanych, możliwość odmowy
udostępnienia takiej umowy. Dlatego też uważam, iż publikacja uchwał na
stronie internetowej Spółdzielni, dotyczących wynagrodzenia powinna następować
z wyłączeniem podawania kwot. Należy mieć też na uwadze, iż nawet przy
zabezpieczonym loginem i hasłem dostępem do informacji zawartych na stronie
internetowej, w zasadzie spółdzielnia nie
ma kontroli na korzystaniem ze strony przez osoby nieupoważnione.
Wobec powyższego na stronie internetowej
spółdzielni winna się znaleźć informacją o możliwości udostępnienia zarówno treści
umowy jak i uchwały na pisemny wniosek członka spółdzielni. Taki model
działania i procedura nim określona pozwoli zminimalizować jakiekolwiek
roszczenia w stosunku do Spółdzielni co do naruszenia dóbr osobistych
Na zakończenie należy również wskazać, iż
w przypadku odmowy ze strony spółdzielni co do udostępnienia informacji
dotyczących wynagrodzenia członków Zarządu, odmowa taka powinna być wyrażona na
piśmie. Członek, któremu odmówiono wglądu do umów zawieranych przez
spółdzielnie z osobami trzecimi, może złożyć wniosek do sądu rejestrowego o
zobowiązanie spółdzielni do udostępnienia tych umów. Wniosek należy złożyć w
terminie siedmiu dni od dnia doręczenia członkowi pisemnej odmowy.
Radca Prawny Barbara Wrońska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz